1395/04/02 16:27

شش نوع چای که برای حفظ سلامتی باید نوشید

 پس از آب، چای، دومین نوشیدنی محبوب جهان محسوب می‌گردد. احتمالا در هنگام خرید یا موقع سفارش دادن چای در یک کافه با انواع مختلف آن روبرو شده‌ و تا کنون نمونه‌های گوناگون آن‌را امتحان کرده‌اید اما آیا می‌دانید که نوشیدن چای برای سلامت شما مفید است؟

چای و خواص درمانی آن
چای سبز
عطر و طعم چای سبز نسبت به چای سیاه بسیار لطیف‌تر می‌باشد. پس از چیدن و خشک کردن برگ‌های چای، آنها را جهت جلوگیری از تخمیر، در معرض حرارت قرار می‌دهند. یک فنجان چای سبز حاوی 25 میلی‌گرم کافئین بوده و این تنها بخشی از خواص این ماده است. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد که اغلب به‌عنوان ترکیباتی جهت جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان شناخته می‌شوند. بر طبق مطالعات انجام شده نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز می‌تواند تا 10 درصد خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی را کاهش دهد.

چای سفید
چای سفید زمانی برداشت می‌شود که برگ‌های بوته چای هنوز جوان هستند، برای همین، عطر این چای ملایم‌تر می‌باشد. به همین جهت میزان کافئین موجود در این چای کمتر بوده و حدود 15 میلی گرم است. چای فله ممکن است دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای کیسه‌ای باشد، دلیل آن فرآوری کمتر آن می‌باشد. به گزارش انجمن چای آمریکا، چای سفید می‌تواند مانند انواع دیگر چای، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که چای سفید می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

دمنوش گیاهی
در حقیقت دمنوش‌های گیاهی چای نیستند و ترکیبی از گیاهان خشک‌شده، گل و میوه‌ها می‌باشند. این نوع از چای، هیچ‌گونه کافئینی ندارد. دمنوش‌های گیاهی طراحی شده جهت کاهش وزن ممکن است مسهل باشند. هرچند که مطالعات کمی برای تعیین تاثیر دمنوش‌های گیاهی انجام شده، اما تحقیقات، نشان‌داده که خوردن سه وعده از دمنوش گیاهان بوته‌ای از خانواده گل بامیه (مانند گل ختمی) می‌تواند کاهش فشار خون را به دنبال داشته باشد.

چای سیاه
بیش از 75 درصد مصرف چای در دنیا از نوع چای سیاه می‌باشد. برای تهیه چای سیاه، پس از برداشت آن عملیات فرآوری جهت تخمیر، روی آن انجام می‌پذیرد. سپس این چای، خشک شده و پس از آن خرد می‌شود. به همین دلیل طعم آن تلخ و دارای 40 میلی گرم کافئین در هر فنجان می‌باشد. این چای، حاوی مقادیر بالایی از تیافلاوین (Theaflavins) است که هر دو می‌توانند سطح کلسترول یک را کاهش دهند. تحقیقات نشان‌داده که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز می‌تواند تا 21 % خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

چای اولونگ (Olong Tea)
در اثر اکسیداسیون ناقص برگ‌های چای تهیه شده و دارای طعم و مزه قوی می‌باشد. هر فنجان از این چای دارای 30 میلی‌گرم کافئین است. به گفته متخصصین، مصرف این چای می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این چای حاوی آنزیم‌هایی است که تری‌گلیسیریدهای موجود در سلول‌ها را در خود حل نماید. بر اساس یک تحقیق انجام شده مشخص گردید که زنانی که چای اولونگ نوشیدند در یک دوره زمانی مساوی تقریبا دو برابر سایرین کالری سوزاندند.

چای طعم دار
این نوع چای از ترکیب انواع مختلف چای مانند سبز، سفید، سیاه و ترکیبات معطر مانند پوست پرتقال، دارچین و سنبل تهیه می‌گردد. چای طعم‌دار حاوی آنتی‌اکسیدانی به میزان سایر چای‌ها می‌باشد. البته شما باید مراقب انواع شیرین‌‌شده‌ی آن باشید چون ممکن است دارای شکر باشند. 
همانطور که مشاهده نمودید، نوشیدن چای می‌تواند مزایای زیادی برای سلامت شما داشته باشد. هرچند مانند هر ماده سلامت‌بخش دیگر، باید در مصرف آن تعادل را رعایت نمود.
ب، چای، دومین نوشیدنی محبوب جهان محسوب می‌گردد. احتمالا در هنگام خرید یا موقع سفارش دادن چای در یک کافه با انواع مختلف آن روبرو شده‌ و تا کنون نمونه‌های گوناگون آن‌را امتحان کرده‌اید اما آیا می‌دانید که نوشیدن چای برای سلامت شما مفید است؟

چای و خواص درمانی آن
چای سبز
عطر و طعم چای سبز نسبت به چای سیاه بسیار لطیف‌تر می‌باشد. پس از چیدن و خشک کردن برگ‌های چای، آنها را جهت جلوگیری از تخمیر، در معرض حرارت قرار می‌دهند. یک فنجان چای سبز حاوی 25 میلی‌گرم کافئین بوده و این تنها بخشی از خواص این ماده است. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد که اغلب به‌عنوان ترکیباتی جهت جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان شناخته می‌شوند. بر طبق مطالعات انجام شده نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز می‌تواند تا 10 درصد خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی را کاهش دهد.

چای سفید
چای سفید زمانی برداشت می‌شود که برگ‌های بوته چای هنوز جوان هستند، برای همین، عطر این چای ملایم‌تر می‌باشد. به همین جهت میزان کافئین موجود در این چای کمتر بوده و حدود 15 میلی گرم است. چای فله ممکن است دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای کیسه‌ای باشد، دلیل آن فرآوری کمتر آن می‌باشد. به گزارش انجمن چای آمریکا، چای سفید می‌تواند مانند انواع دیگر چای، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که چای سفید می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

دمنوش گیاهی
در حقیقت دمنوش‌های گیاهی چای نیستند و ترکیبی از گیاهان خشک‌شده، گل و میوه‌ها می‌باشند. این نوع از چای، هیچ‌گونه کافئینی ندارد. دمنوش‌های گیاهی طراحی شده جهت کاهش وزن ممکن است مسهل باشند. هرچند که مطالعات کمی برای تعیین تاثیر دمنوش‌های گیاهی انجام شده، اما تحقیقات، نشان‌داده که خوردن سه وعده از دمنوش گیاهان بوته‌ای از خانواده گل بامیه (مانند گل ختمی) می‌تواند کاهش فشار خون را به دنبال داشته باشد.

چای سیاه
بیش از 75 درصد مصرف چای در دنیا از نوع چای سیاه می‌باشد. برای تهیه چای سیاه، پس از برداشت آن عملیات فرآوری جهت تخمیر، روی آن انجام می‌پذیرد. سپس این چای، خشک شده و پس از آن خرد می‌شود. به همین دلیل طعم آن تلخ و دارای 40 میلی گرم کافئین در هر فنجان می‌باشد. این چای، حاوی مقادیر بالایی از تیافلاوین (Theaflavins) است که هر دو می‌توانند سطح کلسترول یک را کاهش دهند. تحقیقات نشان‌داده که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز می‌تواند تا 21 % خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

چای اولونگ (Olong Tea)
در اثر اکسیداسیون ناقص برگ‌های چای تهیه شده و دارای طعم و مزه قوی می‌باشد. هر فنجان از این چای دارای 30 میلی‌گرم کافئین است. به گفته متخصصین، مصرف این چای می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این چای حاوی آنزیم‌هایی است که تری‌گلیسیریدهای موجود در سلول‌ها را در خود حل نماید. بر اساس یک تحقیق انجام شده مشخص گردید که زنانی که چای اولونگ نوشیدند در یک دوره زمانی مساوی تقریبا دو برابر سایرین کالری سوزاندند.

چای طعم دار
این نوع چای از ترکیب انواع مختلف چای مانند سبز، سفید، سیاه و ترکیبات معطر مانند پوست پرتقال، دارچین و سنبل تهیه می‌گردد. چای طعم‌دار حاوی آنتی‌اکسیدانی به میزان سایر چای‌ها می‌باشد. البته شما باید مراقب انواع شیرین‌‌شده‌ی آن باشید چون ممکن است دارای شکر باشند. 
همانطور که مشاهده نمودید، نوشیدن چای می‌تواند مزایای زیادی برای سلامت شما داشته باشد. هرچند مانند هر ماده سلامت‌بخش دیگر، باید در مصرف آن تعادل را رعایت نمود.
منابع :شماره سوم نشریه اختصاصی بهبد
تحریریه نشریه اختصاصی بهبد