1395/03/30 14:51

آیا خوردن نمک مضر است؟

نهادهای سلامت اجتماعی پیشنهاد می‌کنند که روزانه 6 گرم نمک استفاده کنیم. در حالت متوسط این میزان در حدود 9 گرم است. 6 گرم تقریبا معادل1 قاشق چایخوری می‌باشد؛ چیزی در حد نمک موجود در یک ساندویچ سرد. مصرف نکردن بیش از این میزان تغییر بسیار بزرگی محسوب می‌شود، اما این توصیه بر پایه کدام تحقیقات به دست آمده؟ و آیا از اعتبار کافی برای اینکه آن‌را به کار بگیریم برخوردار است؟

پروفسور گراهام مک گریگور، استاد متخصص قلب و عروق در موسسه‌ی داروهای پیشگیری ولفسان، به کاهش مصرف نمک  اعتقاد دارد. او بیش از 20 سال مشغول بررسی تاثیرات نمک بر روی فشار خون بوده است. همچنین رهبری یک گروه تبلیغی جهت کاهش مصرف نمک را در بریتانیا برعهده دارد. او معتقد است که مصرف بیش‌ از اندازه‌ی نمک، باعث بالا رفتن فشار‌خون و بروز سرطان معده می‌شود. فشار خون بالا، بزرگترین علت مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود. بیش از 60 % از سکته‌های مغزی و عامل 50 % بیماری‌های قلبی نیز ناشی از این بیماری بوده‌است. 

او معتقد است که شواهد کافی برای ارتباط بین این موارد و مصرف بالای نمک وجود دارد همچنین با کاهش مصرف نمک و افزایش استفاده از میوه‌ها و فیبرهای خوراکی تا حد قابل توجهی خطر بروز بیماری‌های مذکور کاهش می‌یابد.

در برخی از شواهد، مشخص گردیده که کاهش مصرف نمک تا 6 گرم در روز باعث افزایش میزان کلسترول در بدن می‌شود در حالی‌که پروفسور گراهام، این ادعا را رد کرده و مدعی شده‌ است که در آزمایش‌های انجام شده هیچ مورد افزایش کلسترولی دیده نشده است. ایشان اعلام داشتند که با کاهش مصرف نمک هیچ آسیبی به بدن نمی‌رسد بلکه افزایش مصرف پتاسیم در هنگام کم‌شدن مصرف نمک باعث کاهش فشار‌خون می‌گردد. 

برای شنیدن دیدگاه دیگری به سراغ پروفسور هیو تونستال پدو استاد همه‌گیرشناسی قلبی-عروقی دانشگاه داندی می‌رویم که بیش از 40 سال مشغول بررسی علل بیماری‌ها بوده و یافته‌های او در مورد فشار خون با پیام‌های آشنای سلامت عمومی در مورد نمک در تضاد است. 

به نظر ایشان مدارک موجود برای ایجاد ارتباط بین نمک و فشار خون بسیار ضعیف‌تر از آن است که بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند. از نظر او عوامل بسیاری مثل (وزن بدن یا فاکتور‌های دیگر) بیش از نمک در بالا رفتن فشار خون نقش دارند. یافته‌های پروفسور هیو تونستال پدو نشان می‌دهد که سدیم و پتاسیم نقش بسیار ضعیفی در فشار خون ایفا می‌کنند. پتاسیم قدرت محافظتی بالایی دارد و به نظر می‌رسد که سدیم هم در افزایش فشار خون موثر باشد اما میزان تاثیر این ماده، بسیار کمتر از الکل یا وزن بدن است. 

این استاد همه‌گیرشناسی معتقد است که «ما باید مصرف نمک را روزانه تا 6 گرم کاهش دهیم، مخصوصا در غذاهای آماده که ما هیچ کنترلی در میزان نمک آنها نداریم.» ایشان عنوان می‌کنند: «کم‌کردن ماده‌ای که کاهش آن ضرری برای بدن ندارد می‌تواند مفید باشد». بنابراین بدون در نظر گرفتن اختلاف بین هر دو کارشناس، نظر مشترک آنها کاهش میزان مصرف روزانه‌ی نمک می‌باشد.
منابع :شماره سوم نشریه اختصاصی بهبد
تحریریه نشریه اختصاصی بهبد