1394/12/02 11:16

فواید کدو حلوایی

کدو حلوایی (Butternut Squash)
این نوع کدو، حاوی انواع بسیاری از ترکیبات پلی فنول حیاتی و آنتی اکسیدان و ویتامین می‌باشد. مانند سایر اعضای خانواده‌ی کدو‌ها، کدو حلوایی بسیار کم کالری بوده، فاقد کلسترول و چربی اشباع است و منبع غنی از فیبر غذایی و فیتونوترینت می‌باشد. کدو از انواع مواد غذایی است که اغلب توسط متخصین تغذیه برای کنترل کلسترول و کاهش وزن توصیه می‌شود.

354 %از کل ویتامین A مورد نیاز روزانه را دارا می‌باشد. ویتامین A آنتی اکسیدان قوی طبیعی است که بدن جهت حفظ یکپارچگی پوست و غشاهای موکوزی به آن نیاز دارد. همچنین ویتامین لازم برای بینایی است .مطالعات ثابت کرده‌اند که غذاهای طبیعی حاوی ویتامین A جهت مقابله با سرطان‌های ریه و حفره دهانی  به بدن کمک می‌کنند. این نوع کدو حاوی ترکیبات طبیعی فلاونوئید‌های پلی فنولیک مانند آلفا و بتاکاروتن، کریپتوزانتین بتا و لوتئین است. این ترکیبات در بدن به ویتامین آ تبدیل شده و همان اثرات حفاظتی ویتامین A را ایجاد می‌کنند.

کدو غنی از ویتامین‌های ب کمپلکس مانند فولات، ریبوفلاوین (B1)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6)، تیامین (B1) و پانتوتنیک اسید است. مقادیر فراوانی از آهن، روی، مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر در کدو حلوایی دیده می‌شود.

دانه‌های کدو حلوایی:
منابع خوبی از فیبر رژیمی و اسید‌های چرب MUFA هستند که برای سلامت قلب مفید بوده و غنی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های مفید می‌باشند. این دانه‌ها منابع عالی آمینو اسید ارتقا دهنده‌ی سلامتی، تریپتوفان نیزهستند. تریپتوفان در مغز به انتقال‌دهنده‌ی عصبی به نام GABAتبدیل می‌شود که ترکیب مفیدی برای سلامتی است.

برای خرید کدو حلوایی نوع درسته و کامل آن‌را انتخاب کنید که در دست سنگین بوده، ساقه چوبی و ضخیم داشته و محکم به بدنه متصل شده‌باشد. انواعی را که بر روی بدنه‌شان حلقه، سیاهی، لکه یا برش دارند خریداری نکنید. قطعات بریده شده و پوست گیری شده داخل یخچال برای چند روز قابل نگه‌داری هستند.

از این نوع کدو به صورت تست یا بوداده، در سوپ، یا به صورت پوره در نان، کیک و مافین می‌توان استفاده کرد. نوع گریل شده آن معمولا با ادویه هایی مانند دارچین طعم دار می‌شود.

منابع :شماره دوم نشریه اختصاصی بهبد
تحریریه نشریه اختصاصی بهبد