1395/04/09 10:33

Chanel

در اولین عطری که پس از مرگ بانو Chanel  به یاد او طراحی و در سال 1984 به بازار آمد، طراح آن تلاش کرد تا تصویری از Coco را نمایش دهد. Coco لقبی بودکه دوستان نزدیک Chanel به او داده بودند و این موضوع به زمانی اشاره دارد که او تصمیم داشت خواننده و هنرپیشه شود، اما به خاطر علاقه‌ی زیادش به طراحی مد، آن را رها کرد.

اگرچه  Coco-Chanelدر اوایل قرن کنونی به شهرت دست یافت اما چندین دهه است که نواوری‌های او در زمینه‌ی طراحی لباس و جواهرات به تأثیر و نفوذ خود ادامه می‌دهد.

گابریله کوکو شنل (Gabrielle Bonheur "Coco" Chanel) در19 آگوست 1883در روستای rumuas در فرانسه به دنیا آمد و در خردسالی، والدین خود را از دست داد. از دوران کودکی وی اطلاعات زیادی در دست نیست. در سال 1913، شنل جوان، اولین فروشگاه کلاهدوزی خود را در شهر Deauville افتتاح کرد.

در زمان کوتاهی کت، دامن و لوازم دیگر را مطابق مدل‌های ساده‌ی دخترانه و لباس‌ها را بسیار شیک و راحت طراحی می‌کرد و مشتریان ثروتمندی را که از لباس‌های پرتجمل، تنگ و بند‌دار خسته شده بودند، به سمت خود جذب می‌نمود.

در سال 1916مدل لباس Chanel (لباس کوتاه مشکی- گشاد و صاف) بین المللی شد. در سال1922، عطر Chanel no5 که هنوز هم محبوب است را معرفی کرد. موفقیت این عطر کلاسیک، اساس سرمایه‌ی امپراطوری Chanel شامل یک خانه‌ی مد، تجارت منسوجات و لابراتوار عطر و کارگاه جواهرات بر پایه‌ی مد شد.

شنل عقیده داشت که جواهر به جای به رخ کشیدن تنها نقش آراستگی را ایفا می‌کند و خود او با استفاده از جواهرات fashion با عرف و اصول آن زمان مبارزه می‌کرد. طرح‌‌های جواهر شنل با استفاده‌ی شجاعانه از رنگ و سایز، به مبارزه با برندهای دیگر پرداخت. در ابتدا جواهرات شنل توسطmaison gripoixساخته می‌شد و سرانجام او کارگاه جواهرسازی خود را در سال 1924با مدیریتBeaumont  افتتاح کرده و زنجیرهای بلند با سنگ‌های رنگی و آویزهای صلیبی شکل را تولید ‌نمود که به سنت خانه‌ی مد شنل تبدیل شد.

شنل، علاقه‌ی شدیدی به صلیب‌های رومی داشت و همینطور از تکمه، زنجیر و حتی منگوله‌های لباس‌های نظامی در طرح‌های خود ایده می‌گرفت. همچنین ارائه‌ی رشته‌ مروارید‌های درشت و بدلی Chanel با موفقیت و استقبال مردم رو به رو شد.

در سال1926، شنل با درست کردن گوشواره‌های مروارید که در یک لنگه از مروارید سیاه و در لنگه‌ی دیگر از مروارید سفید استفاده می‌شد رسم نامتناسب بودن را معمول کرد. در سال 1928، وی استفاده از چسب را در به‌کاربردن نگین در جواهرات معرفی و سپس در سال 1929 گردنبندهای سه رشته‌ای با مهره‌های سبز، زرد و قرمز به علاوه، تلفیقی از مهره‌ها با زنجیرهای ضخیم چوبی شبیه زیورآلات کولی‌ها را ارائه کرد.

در سال1930 شنل در صنعت جواهرتغییرات اساسی ایجاد و استفاده از جواهرات fashion و بدلی را باب کرد.وی آنها را بسیار شیک می‌ساخت.

این خانم هنرمند و به روز، مدل‌های بسیار جدیدی مانند گوشواره‌های آویخته و بلند، استفاده از یک رشته مروارید، یک یا دو دستبند و یک گل سینه و گردنبندهای متعدد و منجوق برای گوشواره‌های مرصع را به شکل مد درآورد.

این شرکت تا به حال بسیاری از مشاهیر درجه یک دنیا را به عنوان معرف و ارائه کننده‌ی طراحی‌های خود به کار گرفته است. از جمله‌ی آنها نیکول کیدمن، به‌کاترین دنوو (Catherine Deneuve) کایرا نایتلی (Keira Knightley)، آدری تاتو (Audrey Tautou) و همچنین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین مدل معرف شنل، مرلین مونرو که به عنوان نماد آن خودنمایی می‌کند.

کوکو شنل هرگز ازدواج نکرد و در سال1938 بازنشسته شد. در سال 1954 بازگشت تا طرح جدید کت بی یقه و دامن کشباف را ارائه دهد. طرح‌های او، هنوز یکی از طرح‌های موفق تجاری قرن به شمار می‌آید و در حال حاضر شرکت شنل متعلق به الن و جراد ورتیمر، نوه‌های پیر ورتیمر، تنها شریک کوکو شنل است.
منابع :شماره سوم نشریه اختصاصی بهبد
خانم شبنم شیدایی