دوشنبه, 01 مرداد 1397 04:30

مدرسه و تغذیه دانش­ آموزان در حال رشد

تغذیه ­ی مناسب، نقش مهمی در رشد و تکامل کودکان ایفا می­کند، با تغذیه­ی مناسب، خطر بسیاری از  مشکلات سلامتی در آینده کاهش می­یابد و می­توان از شروع برخی بیماری­ها جلوگیری کرد.

در سنین 7 تا 12 سال، کیفیت غذا خوردن و انتخاب غذا به عادات غذایی خانواده وابسته است؛ لذا خانواده می­تواند نقش مهمی در تغذیه­ی کودکان داشته باشد. با توجه به این­که در این سنین کودکان ساعاتی از روز را در مدرسه هستند مدرسه نیز می­تواند نقش مهمی در تغذیه و انتخاب غذا داشته باشد.

اصولاً دانش­آموزان در هر گروه سنی، به سه وعده­ی غذایی اصلی و دو میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه­های غذایی شامل شیر و لبنیات،گوشت، حبوبات، سبزیجات، میوه­جات و گروه نان و غلات مصرف کنند. تعادل و تنوع در این سنین بسیار مهم است.

اهمیت صبحانه:

صبحانه، یکی از اصلی­ترین وعده­های غذایی روزانه کودک است. بچه­هایی که صبحانه نمی­خورند دارای ضریب هوشی پایین­تر و قدرت یادگیری و یادآوری کم­تری هستند.

مهم­ترین دلایلی که موجب مصرف نکردن صبحانه می­شوند، نداشتن زمان کافی برای صرف صبحانه و یا بی­میلی دانش­آموزان عنوان می­شود، بر این اساس توصیه می­شود خانواده­های گرامی، شام را زودتر صرف کرده و امکان خواب آرام را برای کودک در هنگام شب فراهم کنند تا کودک صبح روز بعد زودتر از خواب بیدار شود. این خواب کافی می­تواند همراه با صرفِ زودهنگام شام، موجب افزایش میل کودک به صرف صبحانه شود.

نمونه­هایی از صبحانه کامل و مقوی شامل:

فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی و فرآورده­های غلات مثل شیرین گندمک همراه با شیر، نان و پنیر و گردو، تخم­مرغ، کره عسل، خرما همراه با یک لیوان شیر، نان و پنیر و گوجه­فرنگی، نمونه­های خوبی از صبحانه کامل هستند.

اگر کودک و نوجوان ما از صبحانه خوردن به هر دلیلی اجتناب می­کند، او را تحت فشار قرار ندهید و یک لقمه سالم در کیف او برای زنگ تفریح تهیه کنید.

نخوردن صبحانه و بی­اشتهایی کودکان حتماً باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر این مسأله ادامه داشته باشد، موجب سوءتغذیه کودک و ابتلا به امراض دیگر می­شود.

از نکاتی که باید در دانش­آموزان مورد توجه قرار گیرد، بررسی حالات آنان می باشد،گاهی کودکان امکان خوردن صبحانه را دارند و در مدرسه هم میان­وعده میل می­کنند ولی علائمی مانند پُرنوشی، پُرادراری، خواب­آلودگی، گرسنگی، تپش قلب، سرگیجه و سردرد، عرق کردن، لرزیدن و گیجی دارند. این دسته از کودکان حتماً از نظر بیماری دیابت باید مورد بررسی قرار گیرند.

نقش میان وعده­ ها:

میان وعده­ها به­طور کلّی در تمام گروه­های سنی به­خصوص سنین 12-7 سال نقش مهمی در رشد کودکان دارند. کودکانی که صبحانه را میل می­کنند و از خوردن میان وعده در مدرسه اجتناب می­کنند؛ به­علّت کاهش قند خون در طی ساعات درسی، دچار گیجی و عدم تمرکز می­شوند. یک میان وعده­ی سالم مانند لقمه نان و پنیر و گردو یا میوه­هایی مانند موز، سیب و یا انواع مغزها مانند گردو، بادام و کشمش می­تواند نقش مؤثری در تنظیم قند خون کودکان دلبندتان داشته باشد.

بعضی خانواده­ها شاکی از آنند که فرزندان ما هیچ میلی به خوردن تغذیه خانگی ندارند و غالباً خواهان کیک و بستنی و بیسکویت و ویفر هستند. برای این مشکل، بهترین راه حل این است که کودک را تشویق کنیم که اگر امروز تغذیه خانگی ببرد، فردا می­تواند یک میان وعده دلخواه استفاده کند و با پافشاری بر تغذیه خانگی کودک را از خوردن بیزار نکنیم و تا حدّ امکان اگر می­توانید کیک خانگی و یا ذرّت بو داده خانگی برای میان­وعده کودکان تهیه کنید.

توصیه های مهم:

روزانه، حتماً باید علاوه بر سه وعده­ی غذایی، دو میان وعده ساعت 10 صبح و 4 بعدازظهر مصرف شود. از تنقلات کم­ارزش مانند پفک، چیپس، شکلات و نوشابه پرهیز شود.

برای این­که یادگیری و قدرت حافظه کودکان بالاتر رود مصرف ماهی و میگو را 3-2 مرتبه در هفته در برنامه ناهار کودکانمان داشته باشیم. به­خاطر داشته باشیم اگر کودکانمان خیلی زود خسته می­شوند؛ می­تواند به­علّت کم­خونی باشد، بنابراین هر روز از منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت قرمز، مرغ، جگر، تخم­مرغ، حبوبات، غلات، سبزی­های برگ سبز، مغزها و خشکبار استفاده شود.

فرزانه انصاری 

کارشناس ارشد تغذیه 

نظر دادن

درباره ما

در عصری که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم و دهکده جهانی را پشت سر گذاشته و «رسانه خود پیام» محسوب می شود با توجه به این بینش، هولدینگ بهبد بر آن شد تا برای حضور قدرتمند و تاثیر گذاری در دنیای پیرامونی خود با استفاده از رسانه و ابزارهای نظیر ماهنامه، تارنما و دنیای مجازی اعلام حضور داشته باشد. بدون شک یکی از مباحث مهم در ارتباطات، افکار عمومی و تاثیر بر آن می باشد...

بیشتر بخوانید

اطلاعات تماس

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…