چهارشنبه, 10 مرداد 1397 19:34

مادران در دوران شیردهی به کالری حتی بالاتر از زمان بارداری نیاز دارند

مصرف بیش از حد مایعات نه تنها شیر را زیاد نمی کند بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری خواهد شد.

دکتر علیرضا جشنی مطلق، عضو هیأت علمی و فوق تخصص اطفال در خصوص تغذیه مادر در دوران شیر دهی با اعلام این مطلب گفت: نیاز مادران در دوران شیردهی به کالری حتی بالاتر از زمان

بارداری از جمله موارد مغفول مانده ذهنی برای بیشتر مادران در دوره بارداری و شیردهی است. بسیاری بر حسب تصور خود بعضی غذاها که اتفاقا پرکالری است را از رژیم غذایی مادر حذف

می کنندکه صحیح نیست.

وی با بیان اینکه خوردن چند وعده غذای مغذی کم حجم بهتر از مصرف یک وعده غذای حجیم است تصریح کرد نوشیدن یک نوشیدنی سالم که مایعات مورد نیاز بدن را تامین کند، قبل از شیردهی

توصیه می شود و خوردن میان وعده های مغذی که آسان مورد استفاده قرار می گیرند مثل پنیر، ماست، نانهای سبوس دار، گوجه فرنگی، جوانه ها، میوه ها، سبزی های قطعه قطعه شده

تخم مرغ پخته پیشنهاد می شود. وی افزود: در زمان شیردهی میزان مصرفی مایعات مادر باید به حد کفایت باشد و حداقل 7 تا 8 لیوان در روز آب بنوشد و در صورت تحمل غذایی نسبت به شیر

روزانه 2 تا 3 لیوان شیر بنوشد. به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد تحمل مایعات نیز نه تنها شیر را زیاد نمی کند بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری خواهد شد .

دکتر جشنی مطلق ادامه داد: از مصرف سیر و پیاز و کلم بپرهیزید زیرا علاوه بر نفاخ بودن تاثیر زیادی در طعم و بوی شیر داشته و موجب امتناع شیر خوار از مصرف شیر می شود و توصیه می شود

قبل از مصرف حبوبات حتما از قبل آنها را خیس کنید و دو بار آب آن را عوض کنید. پس از مصرف غذاهای نفاخ، توصیه می شود خرما و عرق نعناع و زیره مصرف شود.

وی در ادامه توصیه کرد:

ـ در طول روز حتما دو نوع میوه یا سبزی حاوی ویتامین ث مثل مرکبات، جعفری، بروکلی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی استفاده کنید.

ـ ترکیب زیر یک روز در میان می تواند ویتامین های آ + ث + ای به بدن شما برساند:

(نصف لیوان هویج رنده شده + یک قاشق غذاخوری روغن زیتون + یک عدد لیمو ترش)

ـ سعی کنید حداقل دو بار در هفته از ماهی استفاده کنید.ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و شیر را زیاد میکند.

ـ به همراه گوشت ، آب لیمو استفاده کنید تا جذب آهن به حداکثر میزان خود برسد.

ـ تا نیم ساعت بعد از مصرف غذا ، چای و قهوه ننوشید و سعی کنید چای یا قهوه رقیق باشد و بیشتر از 7 فنجان در طول روز نباشد.

ـ وعده صبحانه را بسیار جدی تلقی کنید تا در طول روز انرژی کافی برای شیر دادن را دارا باشید : بهتر است از هر سه منبع غذایی کربوهیدرات(نان سبوس دار،عسل ) پروتئین (شیر ، پنیر ، تخم

مرغ) و چربی (کره یک قاشق مرباخوری، دو عدد گردوی کامل)و نیز ویتامین ها (آبمیوه ها، سبزی ها) در وعده صبحانه استفاده کنید.

ـ توصیه می شود شکلات و نوشابه های گاز دار مصرف نشود و یا به حداقل میزان باشد.

-مصرف جوانه ها از جمله جوانه گندم،یونجه،شبدر و نیز کنجد یا گردو را در برنامه خود داشته باشید. نیز استفاده از عسل و خرما را فراموش نکنید.

-پس از رعایت نکات بهداشتی ،به میل کردن میوه ها همراه با پوست بپردازید.میوه هایی مثل سیب ، هلو، گلابی اگر با پوست خورده شود بسیار مغذی هستند. در فصل تابستان میوه های آب دار

همچون طالبی و انگور را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

-مصرف سبزیجات زرد مثل هویج و کدو حلوایی علاوه بر سایر خواصشان باعث افزایش شیر مادر نیز می شوند.

-موادی مثل گردو، فندق ، آناناس ، موز ، سیب ، گلابی ، گوجه فرنگی ، اسفناج سرشار از پتاسیم هستند و به بهبودی سریع دوران نقاهت مادر کمک شایانی می کنند.

نظر دادن

درباره ما

متن درباره ما

بیشتر بخوانید

اطلاعات تماس

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…