شنبه, 09 تیر 1397 04:30

آلرژی‌های فصلی  و رژیم غذایی مناسب آن

آبریزش بینی، عطسه و خارش چشم ، گوش و بینی از علایم رایج آلرژی فصلی به‌ویژه در فصل بهار است. می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی علائم آلرژی را تسکین داد. گفتنی است هیچ غذایی، به‌عنوان درمان قطعی آلرژی شناخته نشده است؛ اما میوه‌ها و سبزی‌ها، همان‌گونه که بارها در مورد اثرات سلامتی‌بخش آنها شنیده‌ایم، در برخی موارد ممکن است شما را در مقابل آلرژی‌های فصلی ایمن سازند.

پیاز، توت‌ها(مگر در مواردی که فرد حساسیت شناخته شده به توت فرنگی داشته باشد) جعفری و فلفل همگی حاوی ترکیبی بنام کوئر ستین هستند. این ترکیب می‌تواند به کاهش واکنش‌های هیستامینی که بخشی از پاسخ آلرژیک هستند کمک کند.

تأکید می‌شود مصرف آنتی‌هیستامین تنها راه مبارزه با آلرژی نیست! اگر عطسه‌های فصلی، آبریزش بینی و علایمی از این قبیل، شما را کلافه کرده‌اند، غذاهایی وجود دارند که می‌توانند تسکین‌دهنده باشند. البته قابل‌ذکر است هیچ‌کدام از این خوراکی‌ها، جایگزین درمان دارویی در موارد حاد آلرژی نیستند؛ اما مواد غذایی و خوراکی‌های خاصی هستند که در تأمین سلامت شما نقش کلیدی دارند.

گفتنی است کنترل آلرژی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ زیرا عدم کنترل آن، به افزایش التهاب بدن منجر شده و برای سلامت کلی می‌تواند مضر باشد.

در ادامه، به برخی مواد غذایی که می‌توانند در کنترل آلژی مفید باشند، اشاره خواهد شد:

  • در ماهی‌های روغنی دو ترکیب DHAوEPA وجود دارد که تسکین‌دهنده علایم آلرژی بوده و در ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. مصرف غذاهای حاوی این نوع از اسیدهای چرب امگا 3 خواص ضد آلرژیک داشته و واکنش‌های منجر به آلرژی را کاهش می‌دهند. همچنین ماهی خال‌خالی، سالمون، ساردین، ماهی تن و شاه‌ماهی منابع خوب امگا3 هستند. گفتنی است ماهی آزاد به دلیل امکان آلودگی با جیوه بهتر از انواع پرورشی است. برای بهره‌مند شدن از خواص ماهی لازم است هر هفته دو وعده ماهی در برنامه غذایی وجود داشته باشد.

همچنین مغز دانه‌هایی از قبیل گردو بذر کتان هم دارای امگا3 هستند. بذر کتان حاوی سلنیوم ( Se )است که پاسخ آلرژیکی را کاهش می‌دهد.

  • بروکلی و کلم پیچ حاوی کوئر ستین هستند. این ترکیب به کاهش التهاب مرتبط با آلرژی کمک می‌کند. فرض براین است که این ترکیب از آزادسازی هیستامین توسط سلول‌های ایمنی و یا ایجاد پاسخ آلرژیک جلوگیری می‌کند. سیب، پیاز، کلم پیچ، گل‌کلم و چای همگی حاوی کوئر ستین است.

از دیگر سو ویتامین ث مانند امگا 3 به کنترل علایم آلرژی کمک می‌کند. بهتر است این ویتامین از منابع غذایی تأمین شود. پرتقال، فلفل دلمه‌ای قرمز و توت‌فرنگی (درصورت عدم وجودحساسیت شناخته شده به توت فرنگی) برخی از میوه‌هایی هستند که به دلیل محتوی بالای ویتامین c شناخته شده‌اند. همچنین در بروکلی و سایر خوراکی‌هایی که کوئر ستین دارند نیز یافت شوند.

  • عصاره سیر نیز می‌تواند واکنش آلرژی را کاهش داده و از بروز آلرژی از طریق بلوکه کردن تولید ترکیبات شیمیایی که منجر به واکنش آلرژیک می‌شوند عمل کند. مصرف 2 تا 3 بار در هفته موثر خواهد بود.
  • ماست نیز در کنترل علایم آلرژی‌ها موثر است. پروبیوتیک یا باکتری‌های موجود در ماست، پاسخ ایمنی بدن به آلرژی‌ها را کنترل کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

در صورتی که مصرف لبنیات باعث آلرژی شود، به مدت دو هفته کلیه محصولات لبنی را از برنامه غذایی خودحذف کنید؛ سپس برای مدت دو هفته، در روز 2 یا 3 سهم لبنیات مصرف و علایم را مقایسه کنید.

  • زردچوبه و ادویه بومی هند که در ترکیبات ادویه کاری وجود دارند، دارای پاسخ ضدالتهابی قوی است.
  • غذاهای غنی از منیزیم، آلرژی را کنترل می‌کنند. منیزیم به‌خودی‌خود کاهش‌دهنده آلرژی است؛ اما باعث ریلکس شدن عضلات نیز می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند مفید باشد. بادام‌هندی، جوانه گندم و جلبک دریایی ، منابع سرشار منیزیم به شمار می‌روند.

منا السادات شجاعی زاده 

کارشناس ارشد تغذیه ، عضو انجمن تغذیه در استان البرز 

نظر دادن

درباره ما

در عصری که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم و دهکده جهانی را پشت سر گذاشته و «رسانه خود پیام» محسوب می شود با توجه به این بینش، هولدینگ بهبد بر آن شد تا برای حضور قدرتمند و تاثیر گذاری در دنیای پیرامونی خود با استفاده از رسانه و ابزارهای نظیر ماهنامه، تارنما و دنیای مجازی اعلام حضور داشته باشد. بدون شک یکی از مباحث مهم در ارتباطات، افکار عمومی و تاثیر بر آن می باشد...

بیشتر بخوانید

اطلاعات تماس

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…