شنبه, 30 تیر 1397 04:30

سكته­ ی قلبی

(آنفاركتوس ميوكارد MI)

نرسيدن خون و اكسيژن كافی به يك منطقه از قلب كه بر اثر آن منطقه­ای از قلب دچار صدمه دائمی يا مرگ سلولی می­شود، سکته قلبی گفته می­شود.

  • علائم و نشانه­ها:
  • درد قفسه سينه و ناراحتی مثل درد فشارنده، فشار يا سوزشی كه بيش از 20 دقيقه طول بكشد.
  • دردشديد در گردن، فك، گلو، شانه (در بين شانه­ها) و يا پشت كه ممكن است به بازوها نيز منتشر شود.
  • درد ممكن است با قطع تنفس، تعريق سرد، گيجي، تهوع، اسهال، استفراغ، اضطراب و رنگ­پريدگی همراه باشد.
  • سوءهاضمه، سوزش معده.
  • در افراد مسن و ديابتيک: درحدود 20% از سكته­های قلبی بدون درد می­باشند و گاهی سكته­های قلبی در اين افراد به­صورت تنگی نفس ناگهانی بروز می­كند.
  • روش­های تشخيصی:

پزشک معالج با گرفتن شرح حال، معاينه فيزيكی، نوار قلب، تست­های آزمايشگاهی، عكس­برداری قفسه سينه، اكوكارديوگرافی، آنژيوگرافی عروق قلب و يا اسكن قلب تشخيص قطعی را معين

می كند.

عوامل خطرساز سكته­های قلبی

  • سابقه­ی خانوادگی و ارثی
  • سن و جنس (مردان در سنين بين 35 تا 55 سال و زنان بالای 50 سال يا بعد از يائسگی)، مردان بيش از زنان دچار بيماری­های قلبی می شوند.
  • كم تحركی (افراد غيرفعال در برابر افراد فعال، بيش­تر در معرض سكته­های قلبی هستند)
  • ديابت
  • سيگار كشيدن
  • چاقی و افزايش چربی­های اطراف شكم
  • استرس و اضطراب
  • بالا رفتن كلسترول خون
  • مصرف برخی از داروها و مواد مانند كافئين
  • عفونت لثه و بهداشت بد دهان و دندان
  • مصرف خيلی زياد قرص­های ضدبارداری
  •  پركاری تيروئيد.

رژیم غذایی کم نمک و کم چرب

 رژیم غذایی سالم در بیماران قلبی چه رژیمی است؟

رژیم غذایی سالم در بیماران قلبی به­صورت کم نمک، کم چرب و کم کالری است. هدف از این رژیم تغییر عادات ناسالم فعلی و حفظ یک الگوی سالم تغذیه در رژیم غذایی شما می­باشد.

اهداف این رژیم:

الف) کنترل و کاهش سطح کلسترول در جریان خون با رعایت رژیم کم چرب.

ب) کنترل و کاهش فشار خون و کاهش احتباس مایعات در بدن با رعایت رژیم کم نمک.

  • آن­چه در مورد کلسترول باید بدانیم:

کلسترول مادّه­ای نرم و چربی مانند است که در جریان خون و تمامی سلول­های بدن یافت می­شود. کلسترول و انواع چربی­ها برای سلامت بدن ضروری هستند، امّا اگر بیش­تر از نیاز بدن استفاده شوند به­دلیل این­که در خون حل نمی­شوند در دیواره رگ ­ها به­خصوص شریان­ها رسوب کرده و باعث تنگی و انسداد عروق شده و باعث حملات قلبی و مغزی می­شوند. البته نکته­ی قابل ذکر در این­جا، این است که دو نوع کلسترول در بدن وجود دارد، کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL.کلسترول بد در رگ­ها رسوب می­کند و باعث تنگی و انسداد عروق می­شود. کلسترول خوب، کلسترول بد را از رگ­ها خارج کرده و باعث کاهش حملات قلبی - عروقی می­شود.

 من چگونه می­توانم سطح کلسترول بد و چربی­ها را در بدن خود کاهش دهم؟

۱) به­جای استفاده از غذاهای پرچرب و کلسترول بالا مانند گوشت­های پرچرب، کره، پنیر و محصولات لبنی با چربی بالا، احشای حیوانات مانند (دل، جگر، کله و پاچه، پوست مرغ)، چربی جامد (روغن نباتی و حیوانی)، انواع سس­ها، شیرینی­های خامه­ای، سوسیس و کالباس و همبرگر از غذاهای حاوی چربی اشباع و کلسترول کم و سرشار از فیبر شامل میوه­جات، سبزیجات، غلات سبوس­دار و حبوبات مانند نخود و لوبیا، محصولات لبنی کم­چرب یا بدون چربی، گوشت مرغ بدون پوست و گوشت قرمز بدون چربی استفاده کنید، همچنین مصرف زرده تخم­مرغ را به دو بار در هفته کاهش دهید زیرا زرده­ی تخم­مرغ سرشار از کلسترول می­باشد.

۲) تا آن­جا که می­توانید گوشت پرندگان و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید مخصوصاً ماهی سرشار از امگا 3 می­باشد که برای سلامت قلب بسیار مفید است و بهتر است به­صورت بخارپز یا کبابی خورده شود.

۳) استفاده از روغن­های زیتون، بادام زمینی و کانولا به­جای روغن­های نباتی و حیوانی برای سرخ کردن غذا.

۴) با انجام فعالیت بدنی مانند ۳۰ دقیقه پیاده­روی در روز می­توان به کاهش کلسترول و چربی بدن کمک کرد.

5) استفاده از سه حبه سیر، یک عدد پیاز روزانه، زردچوبه، سماق و دارچین در کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

6) فیبرها ترکیباتی هستند که توسط بدن جذب نمی­شوند امّا سبب کاهش جذب تری­گلیسرید و کلسترول شده و از طرف دیگر با افزایش فعالیت روده­ها و معده از انواع سرطان­های آن­ها پیشگیری می­کنند.

منابع آن­ها به­شرح زیر می­باشد:

* حبوبات شامل: عدس، لوبیا، نخود، ماش، لپه و ... (حداقل هفته­ای دو بار) مصرف کنید.

* فرآورده­های تهیه شده از غلات کامل مانند نان تافتون، بربری، سنگک، نان جو، بیسکویت ساقه طلایی، ذرّت بو داده، جو پخته، بلغور و جوانه گندم می­توان استفاده کرد.

* انواع سبزیجات به­خصوص: نخود سبز، کلم، هویج خام، بادمجان به­صورت کبابی (کبابی در میرزاقاسمی) شلغم خام، خیار با پوست.

* انواع میوه­جات به­خصوص: سیب با پوست، شاه­توت، زغال­اخته، انجیر، خرما، کیوی، تمشک، آلو خشک یا پخته.

بایستی خاطر نشان نمود که فیبرها با ایجاد سیری کاذب از پرخوری جلوگیری می­کنند.

 چرا مصرف نمک در بیماران قلبی باید محدود شود؟

نمک حاوی مادّه­ای معدنی به نام سدیم است و دلیل محدودیت نمک به­دلیل وجود سدیم است. سدیم نه تنها در نمک بلکه در بسیاری از مواد غذایی و حتّی در آب یافت می­شود. بدن انسان برای کارکرد طبیعی نیاز به مقدار کمی سدیم دارد. مشکلی که در این میان وجود دارد این است که بیش­تر مردم بیش از نیاز بدنشان از نمک استفاده می­کنند. آن­چه ما باید بدانیم این است که میزان نمک مجاز در افراد عادی یک قاشق چایخوری است که در افراد بالای پنجاه سال و افراد مبتلا به فشار خون به نصف قاشق چایخوری کاهش می­یابد. بهتر است نمک را در پایان پخت اضافه نمود زیرا با برداشتن در قابلمه، ید به­صورت بخار از آن خارج می­شود.

 محدود کردن مصرف سدیم چه فوایدی دارد؟

۱) باعث می­شود فشار خون کاهش یافته و خطر حمله قلبی، مغزی و آسیب کلیوی را کاهش می­دهد.

۲) باعث کاهش تجمع مایعات در بدن می­شود و در نتیجه فشار کاری قلب را کم می­کند.

۳) باعث کاهش تورم در قوزک پا و شکم می­شود.

چگونه می­توانم سدیم را در خون خود کاهش دهم؟

۱) از آوردن نمکدان بر سر سفره غذا خودداری کنید.

۲) از خوردن غذاهایی که نمک زیاد یا سدیم به آن­ها اضافه شده خودداری نمایید؛ مانند سوسیس، کالباس، ژامبون، همبرگر، خیارشور، زیتون پرورده، انواع کنسروها، پفک و چیپس، چوب شور، آجیل بو داده مانند پسته و بادام و دوغ پرنمک.

۳) از آبلیموی تازه یا سرکه به­عنوان چاشنی غذاها یا سالاد استفاده کنید.

4) برای جایگزین نمک از گیاهان معطر (ترخون، ریحان، آویشن و ...) و ادویه­جات برای پختن غذاهای روزانه خود استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید بیماران قلبی رعایت نمایند جلوگیری از اضافه وزن می­باشد. برای کنترل وزن باید:

۱) مصرف چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

۲) باید باور داشته باشید که تمامی مواد غذایی دارای کالری هستند، پس از دوباره­خواری و زیاد خوردن اجتناب کنید.

۳) اشتهای خود را با خوردن آب، سبزیجات و مواد غذایی کم کالری کنترل نمایید.

۴) در طول روز حداقل ۳۰ دقیقه پیاده­روی کنید.

5) این بیماران باید از مصرف انواع نوشابه­ها به­علّت قند فراوان، اسید بالا و مواد رنگی پرهیز کنند.

مصرف قندهای ساده بیش از 10% کل انرژی روزانه، سبب ساخت اسیدهای چرب و کاهش کلسترول مفید خون (H D L) می­گردد پس باید در مصرف آن­ها دقّت نمود که به­طور عمده شامل قند، شکر، عسل و انواع مربا، ژله، کرم کارامل، آبمیوه­های صنعتی و ... می­باشند.

این بیماران باید مصرف فلفل تند و مواد کافئین­دار مانند قهوه، شکلات و چای غلیظ که سبب افزایش ضربان قلب می­شوند را محدود کنند. همچنین میزان مصرف غذاهای منجمد آماده پخت، سوپ­های کنسروی و نیز سس­های سالاد را برای کنترل فشارخون کاهش دهند.

 

 دکتر فرناز فریبا 

متخصص قلب و عروق

نظر دادن

درباره ما

در عصری که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم و دهکده جهانی را پشت سر گذاشته و «رسانه خود پیام» محسوب می شود با توجه به این بینش، هولدینگ بهبد بر آن شد تا برای حضور قدرتمند و تاثیر گذاری در دنیای پیرامونی خود با استفاده از رسانه و ابزارهای نظیر ماهنامه، تارنما و دنیای مجازی اعلام حضور داشته باشد. بدون شک یکی از مباحث مهم در ارتباطات، افکار عمومی و تاثیر بر آن می باشد...

بیشتر بخوانید

اطلاعات تماس

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…