مکمل های پوست و مو از  Z تا  A

(Lycopene)  لیکوپن
این ماده به‌طور طبیعی در خون و بافت‌های بدن تولید می‌شود. لیکوپن یک کاروتنوئید است که پیش‌سازِ ویتامینA  نیست. این ماده مسئول رنگ قرمز گوجه‌فرنگی است. طی دهه‌های اخیر، لیکوپن به خاطر اثرات بالقوه آنتی‌اکسیدانی، بسیار موردتوجه قرارگرفته است.
لیکوپن، سبب کاهش آسیب بافتیِ اکسیداتیو شده، همچنین در برابر اشعه فرابنفش نیز از پوست محافظت می‌کند.
تحقیقات بیشتری در این زمینه در دست انجام است؛ اما مصرف خوراکی یا موضعی لیکوپن، به‌عنوان یک عامل بالقوه شیمیایی بازدارنده در سرطان پوستی (به غیر از ملانوما)، مؤثر است.
(Niacin)  نیاسین
نیاسین همان ویتامین B3  یا نیکوتینیک اسید است. از مدت‌ها قبل مشخص شده که وجود این ویتامین، در عملکرد پوست و سیستم عصبی ضروری است.
نیاسین  آمید ، شکلِ آمیدی نیاسین است. نیاسین و نیاسین آمید هیچ‌یک در بدن ساخته نمی‌شود؛ بنابراین باید از طریق مواد غذایی، مصرف موضعی یا مکمل‌ها تأمین شوند. بادام‌زمینی، مخمر آبجو، ماهی و گوشت، مواد غذایی غنی از آن هستند.
کمبود نیاسین و نیاسین آمید می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت چندین نوع سرطان ازجمله سرطان پوست شود. کمبود نیاسین، بیماری پلاگرا Pellagra را به همراه دارد. پلاگرا با علایمی مانند اسهال، درماتیت (التهاب و خارش پوست) و دمانس یا زوال عقل شناخته می‌شود.
از سال‌ها قبل، نیاسین آمید به‌صورت موضعی و خوراکی در درمان بیماری‌های التهابی پوست کاربرد داشته است؛ مانند پمفیگویید تاولی و روزاسه. به‌علاوه در درمان سردردهای میگرنی یا عصبی نیز از نیاسین خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود. نیاسین آمید در ترکیب بسیاری از کرم‌های موضعی وجود دارد که در درمان آسیب پوست ناشی از آفتاب، التهاب، تیرگی و لک‌های پوستی و خشکی پوست به کار می‌روند.
omega – 3 fatty acids)) اسیدهای چرب امگا 3
اگرچه اسیدهای چرب امگا 3 در بدن ساخته نمی‌شوند، ولی آن‌ها خانواده‌ای از اسیدهای چرب غیراشباع هستند که نقشی اساسی در غشای سلولی و پوستی ایفا می‌کنند. این مواد، اثر ضدالتهابی دارند و در رفع قرمزی و التهاب پوست، مانند بیماری روزاسه و پسوریازیس کاربرد دارند. اثرات آب‌رسان امگا 3 سبب افزایش حجم پوست و کاهش چروک‌های ریز می‌شود.
روغن کانولا، روغن گردو و تخم‌مرغ‌های غنی‌شده با امگا 3 از جمله غذاهای غنی از امگا 3 محسوب می­گردد؛ به‌علاوه می‌توان از ماهی و سایر غذاهای دریایی نام برد. ازآنجاکه ماهی‌ها امگا 3 را در بدن خود نمی‌سازند و از طریق رژیم غذایی، آن را در بدن جمع می‌کنند، ممکن است همراه آن مواد سمی مانند جیوه را نیز جمع کنند. به همین دلیل بهتر است به‌جای مصرف بیش از حد ماهی، از مکمل‌های امگا 3 استفاده شود.
مطالعات نشان داده‌اند که امگا 3 نیز سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پوست (به‌جز ملانوما) می‌شوند.
Poly podium leucotomos) ) پولی پودیوم لوسوتوموس
عصاره این گیاه که گونه‌ای سرخس است، در درمان التهاب کاربرد دارد و سبب تنظیم سیستم ایمنی می‌شود. مطالعات نشان داده که مصرف خوراکی آن، کاهش آسیب پوستی ناشی از نور فرابنفش خورشید را سبب می‌شود.
مطالعه‌ای دیگر نشان داده چنانچه بیماران مبتلا به ویتلیگو (لک‌وپیس) طی درمان نوردرمانی NBUVB))، هم‌زمان روزانه 250 میلی‌گرم از عصاره گیاه مذکور را به­صورت خوراکی مصرف کنند، درمان مؤثرتر خواهد بود. عصاره این گیاه به شکل کپسول Helio care  در بازار موجود است.
Selenium) ) سلنیوم
سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان مهم است که جزء عناصر معدنی کم یاب بوده و به‌طور طبیعی در بدن و برخی مواد غذایی، به‌ویژه جوز برزیلی، یافت می‌شود.
سایر منابع غنی از سلنیوم شامل غذاهای دریایی، گوشت و غلات است. سلنیوم برای حفظ سلامتی ضروری است؛ اما بدن فقط مقادیر کمی از آن را نیاز دارد. کارکرد خوب تیروئید و سیستم ایمنی وابسته به آن است. به­علاوه این ماده در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها نیز نقش دارد. مصرف خوراکی سلنیوم، در جمعیتی که به علت مصرف آب حاوی آرسنیک در معرض خطر هستند، ضایعات پیش بدخیم پوست وابسته به آرسنیک را کاهش می­دهد.
مصرف سلنیوم، چه خوراکی و چه موضعی، اثرات سودمندی بر پوست دارد. مقدار مصرف روزانه آن 55 میکروگرم است. مصرف بیش‌ازحد آن ممکن است سبب ریزش مو شود.
(Vitamin A)  ویتامین آ
رتینول یا همان ویتامین آ، در بدن انسان ساخته نمی‌شود. کلمه رتینوئید، اشاره دارد به ویتامین آ و تمام مشتقات طبیعی و مصنوعی آن؛ مانند رتینول و کاروتنوییدها.
مواد غذایی غنی از ویتامین آ عبارت‌اند از هویج، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج، شیر، مارگارین، تخم‌مرغ، گوشت، جگر و غلات صبحانه غنی‌شده.
رتینوییدها نقش‌های بیولوژیکی مهمی در بدن ایفا می‌کنند؛ ازجمله تنظیم رشد و تقسیم سلول‌های اپی تلیال (لایه سطحی پوست)، پیشگیری از سرطان، کاهش رشد سلول‌های بدخیم، کاهش التهاب و بهبود کارکرد سیستم ایمنی. مصرف ویتامین آ موضعی در بهبود نمای ظاهری استریا (خطوط بارداری) نیز مؤثر است. همچنین این ویتامین در درمان آکنه، به علت کم کردن چربی پوست، نقش مهمی دارد. ایزوتره تینوئین خوراکی و موضعی، پیری پوست ناشی از آفتاب را بهبود می­بخشد. به‌علاوه در رفع مواردی مانند چروک، اکتینیک کراتوز و لکه‌های عدسی پوست مؤثر است. گفتنی است مصرف بیش‌ازحد میتامین آ ممکن است شکستگی استخوان‌ها را افزایش دهد.
(Vitamin C)  ویتامین ث
از زمان‌های دور می‌دانستند که این ویتامین، در مرکبات یافت می‌شود. کمبود آن سبب بیماری اسکوروی می­گردد، به همین دلیل آن را آسکوربیک اسید نامیدند. امروزه ویتامین ث را به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌شناسند و نقش مهم آن در کند کردن روند پیری و به‌عنوان ضدالتهاب قطعی است.
ویتامین ث در روند تولید کلاژن نقش مهمی دارد و جوان‌کننده پوست و کاهنده خطوط چاقی – لاغری است. ویتامین ث سبب پیشگیری و کاهش چروک‌های پوستی می‌شود. حتی برخی متخصصین مصرف موضعی آن را مؤثرتر از مصرف خوراکی می‌دانند. مصرف هم‌زمان ویتامین ای و ث این اثرات را چند برابر می‌کند. البته اثرات تحریکی نیز روی پوست دارد؛ اما ازآنجاکه فرمولاسیون‌های موضعی اغلب گران‌قیمت هستند، مصرف خوراکی 500 میلی‌گرم ویتامین ث، دو بار در روز اثرات مفید فراوانی دارد و کمتر سبب تحریک پوست می‌شود.
(Vitamin D)  ویتامین د
ویتامین د درواقع یک هورمون و آنتی‌اکسیدان بالقوه است. این ویتامین، زمانی که ما در معرض تابش اشعه فرابنفش خورشید قرار می‌گیریم، در پوست تولید می‌شود. به‌علاوه این ویتامین، در مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب نیز وجود دارد.
ویتامین د علاوه بر نقش جانبی که در جذب کلسیم دارد، سبب تنظیم فعالیت سلولی و جلوگیری از تکثیر بیش‌ازحد سلول‌های کراتینوسیت نیز می‌شود. به همین دلیل در درمان بیماری پسوریازیس بسیار موردتوجه است. از سوی دیگر مانند هر آنتی­اکسیدان دیگری، از فرآیند پیری پوست نیز پیشگیری می‌کند. با بالا رفتن سن، ساخت ویتامین د در بدن کاهش می‌یابد. به همین دلیل کمبود آن در افراد مسن شایع است و اغلب افراد به مصرف مکمل‌های خوراکی آن نیاز دارند. کمبود آن در بالغین، پوکی استخوان و در کودکان، راشیتیسم را به دنبال دارد؛ همچنین افراد دچار کمبود ویتامین د بیشتر در معرض شکستگی‌های استخوان هستند.
تحقیقات نشان داده که آنالوگ‌های ویتامین د می‌توانند در درمان ملانوما (نوعی سرطان پوست) نقش داشته باشند؛ گرچه بیشترین راه پیشگیری از سرطان‌های پوستی اجتناب از اشعه فرابنفش است. در افراد چاق به دلیل کاهش دسترسی زیستی ویتامین د و انباشت آن در بافت چربی، نوعی کمبود ویتامین د وابسته به چاقی دیده می‌شود. مدت‌هاست که در خصوص کمبود ویتامین د ناشی از مصرف ضد آفتاب بحث و اختلاف‌نظر وجود دارد. این بدان معنی است که آیا باید در معرض آفتاب باشیم و ویتامین د بسازیم یا برای اجتناب از ابتلا به سرطان‌های پوست از آفتاب بپرهیزیم؟ به نظر می‌رسد راه‌حل مناسب، پرهیز از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب و مصرف مکمل ویتامین خوراکی است. البته برای ساخته‌شدن ویتامین د تنها چند دقیقه تابش آفتاب به پوست کافی است؛ پس لازم نیست حمام آفتاب بگیریم.
 (Vitamin E)  ویتامین ای
این ماده به‌عنوان آنتی‌اکسیدان محلول در چربی و به‌طور طبیعی در سبزی‌ها به‌ویژه اسفناج، آووکادو، ذرت. روغن‌های گیاهی، روغن آفتابگردان، سویا، غلات کامل، مغزها و مارگارین یافت می‌شود. آلفاتوکوفرول از ویتامین (ای) فعال‌تر بوده و در گوشت و لبنیات وجود دارد. در بدن انسان این ویتامین در غشای سلول و ارگان‌های داخلی سلولی قرار داشته و آن را از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
ویتامین (ای) در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی و پیر شدن شریان‌ها نقش اساسی بر عهده دارد. همچنین در درمان خشکی پوست به‌خصوص در افرادی که رتینوییدهای خوراکی مصرف می‌کنند، مؤثر است. ویتامین (ای) در کاهش التهابات پوستی نیزتأثیرگذار است. افرادی که پوست چرب دارند ویتامین (ای) بیشتری در سبوم (چربی پوست) دارند. همین عامل سبب می‌شود که پوست آن‌ها دیرتر پیر شده و احتمال ابتلا به سرطان پوست در آن‌ها کمتر باشد. به همین دلیل، لب‌ها که غدد چربی ندارند از محل‌های شایع ابتلا به سرطان‌های پوستی هستند. تمام اثرات مفید ویتامین (ای) با مصرف نوع خوراکی یا موضعی آن تأمین می‌شود. وقتی ویتامین (ای) با ویتامین (د) و (ث) ترکیب شود، آثار محافظتی بیشتری در برابر آفتاب خواهد داشت.
میزان مجاز مصرف خوراکی ویتامین (ای) 400 واحد روزانه است. مصرف زیاد از حد آن، احتمال کبودشدن را افزایش می‌دهد. بهتر است مصرف ویتامین (ای) ده روز قبل از جراحی‌ها، تزریق ژل و بوتاکس قطع شود تا احتمال کبودی به کمترین مقدار خود برسد.
(Zinc) روی
روی، به‌عنوان یک عنصر معدنی کمیاب در بدن انسان وجود دارد؛ ولی بدن آن را تولید نمی‌کند. منابع غذایی آن انواع گوشت گاو، گوسفند، پرندگان و ماهی و منابع گیاهی آن، حبوبات، لبنیات، آجیل، تخمه‌ها به‌خصوص تخمه کدو، غلات کامل و مخمر است.
امروزه نقش آن به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب شناخته شده است. همچنین روی در متابولیسم ویتامین (آ) نقش دارد. به خاطر اثر آن در تقویت سیستم ایمنی در فرمول بسیاری از داروهای ضد سرماخوردگی که بدون نسخه قابل‌فروش هستند یافت می‌شود. روی، اثر ضدویروسی نیز دارد. با بالا رفتن سن جذب آن کاهش یافته و اغلب افراد مسن با کمبود آن روبرو هستند. توصیه می‌شود افراد مسن، به‌خصوص بالای 75 سال روزانه 15-12 میلی‌گرم آن را به‌صورت خوراکی مصرف کنند. میزان نیاز روزانه خانم‌های باردار بیشتر از این مقدار است.
دکتر الهام شاه حسینی 

پزشک عمومی

نویسنده

حامد

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.

نظر دادن

درباره ما

متن درباره ما

بیشتر بخوانید

خبرخوان توییتر

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…